گام های طلایی برای تغییر شغل
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

گام های طلایی برای تغییر شغل

استعداد و مهارت‌های خود را پرورش دهید

یکی از گام‌های طلایی که می‌توانید در راستای تغییر شغل انجام دهید، پرورش مهارت‌ها و استعدادهایی است که دارید. شما باید توانمندی‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و متوجه شوید که در چه زمینه‌ای مهارت دارید، سپس باید در جهت تقویت مهارت‌هایی که دارید، حرکت کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. توصیه می‌شود برای آنکه نتیجه بهتری از این گام به دست آورید، تمام مهارت‌ها را بر روی یک کاغذ بنویسید تا بتوانید به خوبی به هر یک بپردازید و آن‌ها را پرورش دهید.

مهارت‌های برتر را شناسایی کنید

پس از آنکه مهارت‌های خود را در قسمت قبل شناسایی کردید، دسته‌ای از آن‌ها که تاثیر بیشتری بر کسب‌وکار انتخابی شما دارند را انتخاب کنید، سپس تمام توجه و حواس خود را به سمت و سوی مواردی که انتخاب کرده‌اید، بکشانید. در رابطه با این موضوع نکته‌ای وجود دارد و آن این است که برخی از افراد، لیست بلند و بالایی از مهارت‌های خود ندارند و چنین مسئله‌ای آن‌ها را مایوس می‌کند؛ چرا که گمان می‌کنند نداشتن مهارتی خاص، زمینه شکست را برای آن‌ها در زمینه تغییر شغل به همراه خواهد داشت. از همین جهت باید متذکر شد که این موضوع جای نگرانی و ناامیدی ندارد؛ چرا که همیشه وقت برای یادگیری و کسب مهارت وجود دارد.

ذهن باز و خلاق داشته باشید

از دیگر مواردی که می‌تواند تاثیر مثبتی بر مسیر تغییر شغل داشته باشد، داشتن یک ذهن باز و خلاق است. در رابطه با این موضوع می‌توان گفت که یک فرد با چنین خصوصیتی، می‌تواند به درستی در مسیر تغییر شغل قدم بردارد. توصیه ما به شما این است که به احساسات درونی خود اعتماد کنید و تمرکز مناسبی بر روی آن‌ها داشته باشید، چرا که این موضوع سبب می‌شود که هدایت درستی در مسیر شما صورت گیرد.

البته شما می‌توانید در چنین مسیری از مشاوره تغییر شغل نیز کمک بگیرید. چنین مشاوره‌ای، راهنمایی‌های لازم را به شما می‌کند و مسیر موفقیت را نشانتان می‌دهد؛ بنابراین نباید از تاثیر مشاوره تغییر شغل غافل شد. همچنین می‌توان گفت که یک مشاوره خوب در چنین زمینه‌ای، می‌تواند انتخاب‌های مناسبی را به همراه بیاورد.

بودجه مالی خود را نیز در نظر بگیرید

یکی از موضوعات بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید، میزان بودجه و شرایط مالی خود در زمان تغییر شغل است. بسیاری از افراد به فکر تغییر شغل هستند، چرا که می‌خواهند درآمد بیشتری را به دست آورند؛ اما باید متذکر شد که یکی از مسائل تاثیرگذار بر درآمد بیشتر، راه‌اندازی و یا مشغول شدن در یک پروژه و کار بزرگ‌تر است و در بسیاری از شرایط، برای تحقق چنین موضوعی، باید بودجه و مال بیشتری را در نظر گرفت.

البته به این نکته نیز باید اشاره داشته باشیم که در بسیاری از مواقع، در میان گذاشتن بودجه و مال بیشتر، لزوما دلیلی بر موفقیت و پیروزی نیست و نمی‌توان گفت که هر فرد که مال و بودجه بیشتری دارد، با تغییر کار به موفقیت می‌رسد؛ گاهی اوقات افراد تغییر کار را در جهت داشتن حال بهتر و شاد بودن انتخاب می‌کنند و حاضر هستند در این مسیر به سرمایه و درآمد کمتری دست پیدا کنند. بنابراین به چنین مسائلی توجه داشته باشید تا به درستی سرمایه‌ای را انتخاب کنید.

فهرستی از هر چیز که می‌خواهید تهیه کنید

گام دیگری که می‌توانید در راستای عوض کردن شغلتان انجام دهید، تنظیم و نوشتن یک فهرست است. شاید برای شما سوال پیش آید که از چه مواردی باید فهرست تهیه کنید و این کار با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت که لازم است شما از اهداف و هر آنچه می‌خواهید، فهرستی تهیه و آن‌ها را یادداشت کنید.

چنین موضوعی به شما کمک می‌کند تا تمرکز و حواس خود را بر موفق شدن و رسیدن به خواسته‌هایتان تنظیم کنید. البته توصیه ما به شما این است که در کنار تهیه چنین فهرستی، لیستی از کارهایی که امکان انجام آن‌ها را ندارید نیز تهیه کنید و آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که تهیه چنین فهرست‌هایی، مسیر موفقیت را برای شما آسان و هموارتر می‌کنند و شما می‌توانید با بررسی‌های دقیق‌تری، شرایط لازم برای تغییر شغل را فراهم سازید و پس از پرداختن به آن نتیجه بهتری بگیرید.

از کسب تجربه غافل نشوید

به دست آوردن تجربه یکی از اموری به حساب می‌آید که توجه به آن شرایط مناسب‌تر و بهتری را برای شما رقم می‌زند. امکان دارد برای شما سوال پیش آید که چگونه می‌توان تجربه کاری خود را بالا برد و باید در این زمینه چه اقداماتی را انجام داد؟ باید متذکر شد که شما می‌توانید برای به دست آوردن تجربه، در کسب و کارهایی که در حوزه فعالیت شما فعالیت دارند یا نزدیک هستند، مشغول شوید. برای چنین فعالیتی باید به صورت داوطلبانه حاضر شوید تا تجربه‌ای برای شما به ثبت برسد.

مهارت‌های خود را به‌روز کنید

اگر می‌خواهید که به تغییر شغل بپردازید، باید توانایی به‌روز کردن مهارت‌های خود و اطلاعاتی که دارید را داشته باشید. بسیاری از افراد هستند که به سبب شغلی که دارند، از تغییر و تحول و به‌روز شدن، ترس دارند. برخی از شغل‌های دولتی چنین ویژگی دارند، به گونه‌ای که برای کارمند خود وظایف ثابت و مشخصی را در نظر می‌گیرند که باید طبق روتین انجام شوند.

اگر شما از دسته افرادی هستید که در چنین شغلی فعالیت دارید، بهتر است به تغییر شغل دولتی نپردازید؛ چرا که امکان دارد این تغییر شغل دولتی مشکلاتی را برای شما در پی داشته باشد.

زمینه فعالیت خود را در فاصله زمانی‌های کوتاه عوض نکنید

بسیاری از افراد هستند که در مدت‌ زمان‌های کوتاه، نسبت به تغییر شغل خود اقدامات لازم را انجام می‌دهند و به اصطلاح از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرند و می‌خواهند که بسیاری از شرایط را تجربه کنند. باید گفت چنین موضوعی علاوه بر سخت بودنش، به ضرر فرد خواهد بود و می‌تواند مانع موفقیت شود. توصیه می‌شود چنین کاری را انجام ندهید و تمرکز خود را بر روی یک حرفه و  زمینه قرار دهید تا بهترین نتایج و تجارب را در همان زمینه به دست آورید و بتوانید از آن بهترین استفاده را داشته باشید.

مشاغل مختلفی را مورد نظر بگیرید

اگر تصمیم به تغییر شغل دارید، باید مدتی پیش از تصمیم به این کار، مشاغلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب هستند را مد نظر بگیرید. شما می‌توانید این کار را با فهرستی که از مهارت‌ها و توانایی‌های خود که آماده کردید، انجام دهید. برای مثال شما شرایطی را تصور کنید که در فهرست مهارت‌های شما، قدرت بالای شما در ویرایش و نویسندگی به ثبت رسیده است، از همین جهت شما می‌توانید به مشاغلی فکر کنید که به نوعی وابسته به چنین موضوعی هستند. برای مثال می‌توان به مواردی چون تولید محتوا ، ویرایش کتاب و … اشاره کرد.

به احتمال زیاد، شما به سبب لیستی که از مهارت‌های خود آماده کرده‌اید، با گزینه‌های شغلی بسیاری روبرو شوید. در چنین شرایطی توصیه ما به شما این است که تمام گزینه‌ها را به درستی و با دقت کامل مورد بررسی قرار دهید؛ سپس آن‌ها را بر اساس اولویت ترتیب بندی کنید. این کار به شما این اجازه را می‌دهد که تصمیمات بهتری در این راستا داشته باشید و بتوانید شغل مناسبی برای خود پیدا کنید و در آن مشغول به فعالیت شوید.

دست روی گزینه‌های خاص بگذارید

بسیاری از شغل‌ها وجود دارند که شرایط و زمینه خاصی را می‌طلبند و از همین جهت افراد کمتری نسبت به آن‌ها تمایل و واکنش نشان می‌دهند. چنین موقعیتی را می‌توان مناسب در نظر گرفت و نسبت به مشغول شدن در آن‌ها اقدامات لازم را انجام داد.

البته باید متذکر شد که شاید شما هم شرایط لازم را نداشته باشید و مورد تایید شرکت انتخابی قرار نگیرید؛ اما باز هم توصیه می‌شود شانس خود را امتحان کنید؛ چرا که امکان دارد شرایط برای شما فراهم شود و بتوانید به راحتی و با خیال راحت نسبت به تغییر شغل اقدام کنید.

 

اهمیت راه‌های شناخت عوارض تغییر شغل

همانگونه که می‌دانید شغل افراد اگر همسو با علایق آنها همراه نباشد صددرصد نخواهد توانست بازدهی درستی را برای آن‌ها به وجود آورد و این یکی از عوارض تغییر شغل است. به همین دلیل شما باید به این نکته توجه کنید، که اگر به دنبال مسیر پیشرفت شغلی خود هستید، باید راه پیشرفت در کار را در ابتدای کار بشناسید، تا در این بین بتوانید راه‌های پیشرفت در کار را به صورت کاملا منطقی پیدا کنید. اما اگر شما به راهکارهای پیشرفت در کار در کار توجهی نداشته باشید، بدون شک باید به عوارض تغییر شغل فکر کنید؛ چراکه این عوارض می‌تواند به خاطر ندانم‌کاری در مورد بسیاری از مهارت‌های شخصی انجام شود و اما چنانچه به فکر تغییر شغل هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این مقاله با ما همراه باشید؛ چرا که هر کاری به اصول و قواعد خاصی نیاز دارد. در این بین، تغییر شغل نیز از این قضیه مستثنی نیست و شما باید راهکارها، تکنیک‌ها و روش‌های خاصی را در نظر بگیرید تا بدانید که برای برای پیشرفت در کار چه باید کرد.

بازار کار را بسنجید تا درگیر عوارض تغییر شغل نشوید

اما موضوعی که مهم است مهارت شخصی افراد است؛ چرا که هر شغلی می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد اما صددرصد شما زمانی می‌توانید به فکر راه پیشرفت در کار باشید که به مهارت شغلی خود پی ببرید. چنانچه بخواهید مدام به این قضیه فکر کنید که پیشرفت شغلی چیست شاید هر شغلی که درآمد بالایی داشته باشد، را تنها برای خود انتخاب کنید.

در صورتی که مسیر پیشرفت شغلی برای آن دسته از افرادی به وجود می‌آید که بتوانند به توانایی‌ها، استعدادها و مهارت‌های خود در ابتدای کار فکر کنند. در غیر این صورت شما نمی‌توانید راههای پیشرفت در کار را بشناسید و از عوارض تغییر شغل خود را دور نگه دارید؛ البته اگر شما تنها نیز بخواهید به علاقه خود فکر کنید. علاقه نخواهد توانست راه های پیشرفت در کار را برای شما باز کند؛ چرا که برخی از شغل ها شاید درآمد بالایی نداشته باشند و به همین دلیل مسیر پیشرفت شغلی شما را تحت شعاع قرار دهند و به این طریق عوارض تغییر شغل به شما نزدیک خواهند شد.

اما برای این که بدانید برای پیشرفت در کار چه باید کرد ما به شما توصیه می‌کنیم که علاوه بر علاقه سعی کنید به مسائل دیگری چون بازدهی شغل مورد نظر و بازار کار آن نیز توجه داشته باشید.

منطق خود را از عوارض تغییر شغل دور نگه دارید

با اندکی تحقیق متوجه خواهید شد که بازار کار آزاد بازار نسبتا داغی است. به شرط این‌که شما بتوانید در ابتدای کار با خود به این نتیجه برسید، که دقیقا از نگاه شما پیشرفت شغلی چیست. زمانی که این دیدگاه را برای خود به صورت واضح و روشن بیان نمودید. به این نتیجه خواهید رسید که استعداد شما در چه زمینه‌ای است و برای این که به عوارض تغییر شغل دچار نشوید بهتر است استعداد خود را جدی گرفته و در بازارهای آزاد وابسته به استعداد خود حتی به عنوان شغل دوم به عنوان راه پیشرفت در کار با توجه به استعدادی که دارید. به فکر یک شغل خاص اما هدفمند باشید.

اما اگر منطقی فکر کنید به این نتیجه خواهید رسید که تغییر ناگهانی شغل به هیچ عنوان نمی‌تواند جزء راهکارهای پیشرفت در کار باشد. به این دلیل که شما را با عوارض خاصی روبه‌رو خواهد کرد که این عوارض صددرصد از لحاظ مالی به شما فشار خواهد آورد و به همین خاطر، ما به شما توصیه می‌کنیم که از همان ابتدای کار برای دور ماندن از عوارض تغییر شغل سعی کنید، شغل فعلی خود را حفظ نمایید؛ سپس به فکر تغییر شغل دیگر باشید تا بدین ترتیب با سنجیدن هر دو معقولانه‌ترین آن را انتخاب کنید.

راه های پیشرفت در کار را با دوستان تان پیدا کنید

توجه به ارتباط درست با اطرافیان صددرصد می‌تواند به شما کمک کند که به دنبال یک شغل مناسب باشید و این چنین متوجه خواهید شد که پیشرفت شغلی چیست؛ چرا که در پیشرفت شغلی شما زمانی می‌توانید موفق شوید که بتوانید تمام جوانب کار را سنجیده و مهم‌تر از همه با مشورت با دیگران در کسب و کارهای مختلف به فکر تغییر شغل خود باشید.

اگر مشورت را برای تغییر شغل خود در نظر نگیرید، بدون شک عوارض تغییر شغل شما را شدیدا تحت فشار قرار خواهد داد. به همین دلیل بهتر است همیشه به این سوال فکر کنید که برای پیشرفت در کار چه باید کرد؟ بدون اغراق برای پیشرفت در کار شما باید دایره ارتباطی خود را گسترش دهید، تا بتوانید با افراد در شغل‌های دیگر ارتباط مناسبی برقرار کرده و به مزایا و معایب هر شغل به شکل کاملا اصولی آگاه شوید.

به راستی برای پیشرفت در کار چه باید کرد

زمانی که شما همان‌طور که ما به آن اشاره کردیم به صورت منطقی به این نتیجه برسید که باید شغل فعلی خود را حفظ کنید و به دنبال شغل جدید باشید. می‌توانید از همان ابتدای کار وابسته به علاقه، استعداد و توانایی‌های خود از تمامی قابلیت‌های شغل‌های دیگر بدون استرس بهره‌مند شوید و هرکدام را که به عنوان شغل دوم امتحان می‎کنید تا زمانی که به شغل خود مطمئن نشدید انتخاب نکنید.

از شغل فعلی دست نکشید که این چنین تنها باید به عوارض تغییر شغل فکر کنید. به همین خاطر چنانچه درگیری ذهنی شما به این صورت است که دقیقا برای پیشرفت در کار چه باید کرد؟ ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که پیشرفت کار را زمانی می ‌توانید احساس کنید که شغل‌های مورد علاقه خود را پیگیری کرده با مزایا و معایت آشنا شده و در کنار آن شغل فعلی خود را نیز حفظ کرده باشید.

به این دلیل که شاید شغل موردنظر جدید آنچنان بازدهی قابل قبولی نداشته باشد و اگر شما شغل فعلی خود را از دست بدهید، بدون شک فشارهای مالی و خسارت‌های وارد شده تنش‌های روحی شدیدی را برای شما به وجود خواهد آورد.

به یادگیری انواع مهارت بپردازید

اما یکی از نکاتی که باعث می‌شود شما به شکل ویژه بتوانید از عوارض تغییر شغل خود را دور نگه دارید توجه به این نکته است که یادگیری و آموزش را در روند کاری خود پیاده کنید؛ چرا که بسیاری از شاخه‌های درآمد به واسطه تخصص، مهارتف توانایی و دانش به وجود آمده‌اند و افرادی که به صورت کارآفرینی کار خود را آغاز کرده‌اند در ابتدای کار به یادگیری و آموزش توجه بسیار کلیدی و مهمی داشته‌اند. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید همیشه برای یادگیری انواع مهارت و تخصص ذهن خود را آماده کنید.

برای این کار از تجربه اطرافیان منابع مناسب و بسیاری از مسائل دیگر غافل نشوید تا بتوانید تغییر شغل خود را به صورت اصولی انجام دهید. حتی اگر به دنبال پیشرفت در شغل خود هستید بهتر است از همان ابتدای کار هرگونه دوراهی شغلی را فراموش کنید و تنها به هدف خود بیاندیشد. البته تنها افراد می‌توانند همیشه مسیر شغلی مناسبی را انتخاب کنند که بتوانند علاقه، استعداد و منطق را در کنار یکدیگر به کار گیرند؛ چرا که تنها علاقه در کنار درآمد بی ثبات نمی‌تواند پیشرفتی را به وجود آورد و حتی درآمد بالا با بی علاقگی نیز به هیچ عنوان کیفیتی را برای افراد به وجود نمی‌آورد. پس سعی کنید همیشه به استانداردهای شغل خود به طور جدی فکر کنید.

جمع‌ بندی

تغییر شغل موضوع ساده‌ ای نیست و نباید نگاه‌ ساده‌ای به آن داشت. تغییر شغل و حرفه در بسیاری از موارد با شکست روبه‌رو می‌شود چراکه شخص بدوت تحقیق و خودشناسی، شغل جدیدی را انتخاب می‌کند. راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک زیادی کند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

استفاده از مثلث شغلی نیز می‌تواند تا حد شغل‌ها برای شما ارزیابی کند. علاقه به کار یکی از مهم‌ترین موضوعات در شغل شماست که پیشنهاد می‌کنیم توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. این روزها مهارت مهم‌ترین موضوع برای کارفرمایان و مدیران است. شرکت‌های خصوصی داشتن مهارت را مهم‌ترین عامل استخدام یک شخص می‌دانند.

البته ممکن است در برخی موارد خلاقیت و دیگر پارامترها هم برای کارفرما مهم باشد اما مطمئن باشید که با داشتن مهارت کافی در حرفه‌ کاری‌تان می‌توانید در یک شرکت مناسب استخدام شوید.

به‌علاوه کسانی که مهارت مناسبی دارند، حتی در صورت عدم رضایت از شغل‌شان هم می‌توانند کارمندی را کنار بگذارند و به سمت کارآفرینی بروند و در این مسیر می توانید از یک مشاور کارآفرینی خوب مشورت بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که امکان پیشرفت شغلی در شرکت یا سازمان می‌تواند کمک زیادی به افزایش درآمد شما داشته باشد اما این موضوع نیازمند صبوری شماست.

برخی از سوالات رایج

۱۰ گام طلایی برای تغییر شغل در سال ۱۴۰۰ کدامند؟

۱.استعداد و مهارت‌های خود را پرورش دهید
۲.مهارت‌های برتر را شناسایی کنید
۳.ذهن باز و خلاق داشته باشید
۴.بودجه مالی خود را نیز در نظر بگیرید
۵.فهرستی از هر چیز که می‌خواهید تهیه کنید
۶.از کسب تجربه غافل نشوید
۷.مهارت‌های خود را به‌روز کنید
۸.زمینه فعالیت خود را در فاصله زمانی‌های کوتاه عوض نکنید
۹.مشاغل مختلفی را مورد نظر بگیرید
۱۰.دست روی گزینه‌های خاص بگذارید

دلایلی که سبب می‌شوند یک فرد به تغییر شغل فکر کند کدامند؟

۱. تغییر شغل در جهت مهارت‌های شخصی

۲. تغییر شغل در جهت علاقه

۳.تغییر شغل در جهت استعداد

۴. تلاش برای حفظ شغل فعلی و تغییر آن

۵.ایجاد روابط شخصی برای تغییر شغل

۶.پی‌گیری شغل‌های مورد علاقه

۷.امتحان کردن شغل‌های جدید

۸.یادگیری، یادگیری و یادگیری

تاثیر پیشرفت شغلی بر تغییر شغل به چه صورت است؟

پیشرفت شغلی می‌تواند مهم‌ترین ملاک برای تغییر شغل بسیاری از افراد باشد. افراد زیادی وجود دارند که مهم‌ترین ملاک‌شان در تغییر شغل، امکان پیشرفت شغلی‌شان است. پیشرفت شغلی می‌تواند باعث رشد شما در طول مدت زمان اشتغال‌تان باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست